Celostna prometna strategija
V občini Kranjska Gora je iz leta v leto več turistov. To po eni strani prinaša veliko pozitivnih učinkov za lokalno skupnost in širše, po drugi pa zaradi vse večjih obremenitev prihaja do težav, ki zahtevajo smiselne rešitve in upravljanje. Med njimi posebej izstopajo težave, povezane s prometom in dostopnostjo. V prometno najbolj obremenjenih terminih je v samih vaseh težava na parkiriščih, na najbolj obiskanih točkah je ta pritisk še večji, težavna pa je tudi dostopnost do alpskih dolin in gorskega prelaza Vršič. To povzroča zastoje, nepravilno parkiranje, zmanjšuje prometno varnost, negativno vpliva na okolje, prostor in podobo krajine ter vzbuja nezadovoljstvo med obiskovalci in občani.
Prometno načrtovanje je bilo doslej v občini še vedno prepogosto podrejeno osebnim avtomobilom, kljub trajnostnim vodilom v ključnih strateških dokumentih. Načrtovanje prometa je pomanjkljivo integrirano tako z drugimi sektorji na občinski ravni kot s preostalimi subjekti na področju proučevanja prostora. To še posebej velja za prostorsko politiko, v kateri niso izkoriščene možnosti za spodbujanje trajnostne mobilnosti. Izkoriščene niso niti možnosti upravljanja mobilnosti, rezerve pa so tudi pri spremljanju in vrednotenju potovalnih navad in učinkov ukrepov. Naraščanje potovalnih razdalj in stopnje motorizacije ter nekonkurenčnost javnega potniškega prometa so sčasoma privedli do tega, da prebivalci za večino poti uporabljajo avtomobil. Kolesarska infrastruktura je sicer zadostna, zaradi velike obiskanosti pa mestoma nevarna.
Da bi z ustreznimi ukrepi dosegli kar najboljše rezultate, smo decembra 2020 pristopili k pripravi Celostne prometne strategije za območje občine Kranjska Gora (CPS).
Celostna prometna strategija je strateški dokument, ki zajema celotno strategijo razvoja prometa. Dokument temelji na Smernicah za pripravo celostne prometne strategije in celostnem načrtovanju prometa, ki prinaša dolgoročno in strateško vizijo zagotavljanja mobilnosti. Gre za nov način prometnega načrtovanja in razmišljanja, ki vodi k bolj trajnostnem načrtovanju prometa. Pri oblikovanju in načrtovanju CPS so poudarjeni t. i. mehki ukrepi, ki brez gradnje in ob vključevanju prebivalcev prispevajo k spreminjanju njihovih navad in izboljšanju javnih prostorov. Prav vključevanje javnosti v postopek priprave CPS predstavlja glavno novost pri načrtovanju. Za uspešnost ukrepov CPS je namreč pomembno, da jih prebivalci in ostali deležniki sooblikujejo in sprejmejo za svoje. Tekom priprave Celostne prometne strategije je bilo organiziranih več razprav (z ožjo in širšo delovno skupino, zainteresirano javnostjo), izvedeni pa so bili tudi intervjuji ter javnomnenjska raziskava. Takšen pristop priprave CPS torej ne pomeni le priprave in sprejetja strateškega prometnega dokumenta Občine Kranjska Gora, temveč začetek dolgoročnega procesa ustvarjanja trajnostnega prometnega sistema, ki bo prispeval k socialni pravičnosti, okoljski sprejemljivosti in gospodarski uspešnosti. Zdajšnje načrtovalske prakse in dokumente nadgrajuje s temeljito analizo stanja, vizijo prometnega razvoja, strateškimi cilji in stebri, ki celovito vključujejo področja dolgoročnega ukrepanja, kot so trajnostno načrtovanje, hoja, kolesarjenje, javni potniški promet in motorni promet. Celostna prometna strategija je pripravljena v skladu z metodologijo, ki upošteva smernice Evropske unije na tem področju in dobre prakse tako evropskih kot domačih mest.
Namen celostne prometne strategije je prispevanje k razvoju mobilnosti in pomoč pri vzpostavitvi trajnostnega prometnega sistema, s katero Občina Kranjska Gora stremi k:
– izboljšanju kakovosti zraka,
– zmanjšanju izpustov toplogrednih plinov in porabe energije,
– izboljšanju privlačnosti in kakovosti življenjskega prostora v naseljih,
– zagotovitvi dostopnosti delovnih mest in storitev za vse,
– izboljšanju povezanosti med naselji,
– izboljšanju izkoriščenosti prometne infrastrukture,
– zmanjšanju stroškov za mobilnost,
– zmanjšanju prometnih zastojev,
– povečanju prometne varnosti,
– povečanju možnosti lokalnih skupnosti za uspešen razvoj in
– zmanjšanju stroškov potniškega in tovornega prevoza.
Cilj strategije je določitev ukrepov trajnostne mobilnosti, kot so opredeljeni v Operativnem programu za izvajanje evropske kohezijske politike in akcijskega načrta za njihovo izvedbo. Na tej osnovi se bo Občina Kranjska Gora lahko potegovala za razpoložljiva sredstva v okviru nadaljnjih razpisov.
Za uresničevanje vizije smo si na podlagi vključevanja javnosti zastavili naslednje strateške cilje:
- Zagotavljati kakovostno dostopnost za vse prebivalce in obiskovalce občine znotraj občine in do občine, zlasti za tiste z omejeno mobilnostjo – mladostnike, starejše in gibalno ovirane.
- Izboljšati varnost v prometu, še posebej najbolj ranljivih udeležencev - pešcev in kolesarjev, med njimi otrok in starostnikov.
- Izboljšati življenjski prostor in zmanjšati negativne vplive na zdravje z bolj zdravimi potovalnimi navadami, ki povečujejo fizično aktivnost, zmanjšujejo hrup in izpuste onesnaževalcev zraka.
- Uravnotežiti prometno načrtovanje v občini z enakopravno obravnavo vseh prevoznih načinov ter uravnoteženostjo prometnih investicij in ukrepov.
- Spodbujati trajnostni turizem na način, ki povečuje privlačnost občine z dobro dostopnostjo turističnih destinacij, hkrati pa ne povzroča dodatnih negativnih prometnih vplivov na okolje.
Celostna prometna strategija Občine Kranjska Gora predvideva pet ključnih področij ukrepanja na poti do uresničitve vizije celostne ureditve prometa v občini. Vsi strateški stebri so medsebojno povezani in se dopolnjujejo. Skupaj tvorijo smiselno celoto, ki omogoča doseganje strateških ciljev. Vsak strateški steber izpostavlja ključne izzive in priložnosti ter določa operativne cilje in ciljne vrednosti, ki izhajajo iz vizije in strateških ciljev. S cilji, ki so jasni, merljivi, navdihujoči, realni in časovno opredeljeni, natančno nakazujemo smer dogodkov v prihodnosti. Ti cilji niso pomembni le za izbiro ukrepov v skladu z njimi, temveč nam bodo pozneje tudi omogočali spremljanje učinkovitosti in uspešnosti ukrepov. Vsak steber ima poleg ciljev določene tudi ukrepe za dosego začrtanih ciljev. Ukrepi so bili skrbno izbrani, tako da so v skladu s strateškimi in operativnimi cilji, da so družbeno koristni, trajnostni, izvedljivi in finančno smotrni.
Nosilec izdelave Celostne prometne strategije je bilo podjetje PNZ svetovanje, projektiranje d.o.o..